استاندار يزد وحضور در جمع مديران و روساي هيات‌هاي ورزشي استان

استاندار يزد در جمع روساي هيات‌هاي ورزشي استان:تيم فوتبال شهيد قندي را به عنوان يك نماد اخلاقي ورزشي نگه خواهيم داشت

استاندار يزد با حضور در جمع مديران و روساي هيات‌هاي ورزشي استان در سالن كنفرانس اداره تربيت بدني يزد از نزديك با مشكلات ورزش استان آشنا و با ارائه نكته نظراتي در خصوص توسعه ورزش استان پرداخت.

به گزارش خبرنگار ورزشي ايسنا - منطقه يزد، دكتر ابوالفاسم عاصي در اين نشست با اشاره به ابهامات موجود در خصوص ادامه فعاليت‌هاي تيم فوتبال شهيد قندي گفت: ‌هر چند در ابتداي قبولي پست استانداري به لحاظ ويژگ‌هاي آغازين كار تاكيد زيادي روي مباحث تيم شهيد قندي وجود نداشت، ولي از مردم و طرفداران اين تيم مي‌خواهيم كه تصور اين كه استان يزد فاقد يك تيم فوتبال قوي در ليگ دسته اول يا برتر كشور نداشته باشد را به ذهن خود حضور ندهند و خود را موظف مي‌دانيم با تمامي امكانات اين تيم را به عنوان يك نماد حركتي، اخلاقي، ورزشي و عمومي حمايت كنيم تا اگر چه به فينال ليگ هم نرسد ولي همگان به قدرت آن اذعان داشته باشند.

وي ادامه داد:‌ در اين راستا و طي چند روز آينده جلسه‌ي اصلي را در رابطه با تيم برگزار خواهيم كرد و بحث را با جديت دنبال مي‌كنيم. البته اميدواريم در رسيدن به ابن هدف همگي در قبال تعهدات خويش و عمل به آن پايدار بمانند و هزينه‌هاي سنگين تيم را در اواسط ليگ به دوش ديگري نياندازند.

استاندار يزد خاطر نشان كرد: معتقديم كه تيم از آن استان است و همه مردم به خاطر نگاه مشتركي كه به اين تيم دارند در زمره هواداران آن محسوب مي‌گردند، لذا اطمينان مي‌دهيم همان گونه كه بحث مشكلات تيم هندبال شيهد قندي را دنبال كرديم ، پيگير وضعيت تيم فوتبال شهيد قندي نيز باشيم.

وي با اشاره به وجود اختلاف مزاج ورزشي جامعه، متذكر شد: ‌بر اين باوريم كه نبايست با توجه به چند رشته ورزشي، تنها در يك يا چند صنف خاص آن را متورم كنيم، بلكه بايد در رشته‌هاي ورزشي مختلف اين جذابيت ايجاد گردد و اين مستلزم توانايي مديريت ورزش استان است.

دكتر عاصي قانون استفاده از يك درصد اعتبارات دستگاه‌ها در امر توسعه ورزش را ياد آور شد و گفت: اين حداقل‌هايي است كه بايد به آن دست يابيم و خوشبختانه از اواخر سال گذشته استانداري خيز بزرگي را براي آن برداشته و امسال نيز مورد توجه خاص استان است.

وي اظهار داشت: اميدواريم با همكاري آموزش و پرورش استان و اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري اماكن بلا استفاده‌اي را جهت دفاتر هيات‌هاي ورزشي مهيا نمائيم.

وي سياست انتخاب روساي هيات‌ها از ميان مسئولين ادارات و دستگاه‌ها را مبتني بر استفاده قانوني از اعتبارات و امكانات اين دستگاه ها ذكر كرد و گفت: استانداري نيز به اين فلسفه معتقد است.

استاندار يزد از عزم استانداري براي يافتن راه‌حلي جهت حمايت مالي ورزشكاران اعزامي استان به رقابت‌هاي جهاني خبر داد و افزود:‌ استانداري پيگير حمايت همه جانبه از قهرمانان ملي و جهاني استان مي‌باشد.

وي با تاكيد بر احداث استاديوم صد هزار نفري فوتبال در استان،‌ گفت: با توجه به نگاه ويژه متوليان سازمان تربيت بدني به استان در سال‌جاري برنامه‌ي ويژه‌اي جهت تكميل پروژه‌هاي نيمه تمام عمراني ورزشي استان مد نظر است.

ابوالقاسم عاصي در پايان و در خصوص اعتراض عباس دشتي رئيس هيات ورزشي نابينايان مبني بر اجرا نگرديدن برخي مصوبات ورزشي استاندار گفت: علت اجرا نشدن و يا تاخير در اجراي اين مصوبات به دليل اولويت بندي‌هاي ورزشي است. البته گاها برخي ساختار شكني‌هاي رياست جمهور مانند حضور در تمرينات تيم‌هاي ورزشي نيز باعث شده است توقعات مردم از ما بالا برود.

رئيس هيات ورزش نابينايان استان يزد در اين نشست كهنه بودن غالب مشكلات ورزش استان را يادآور گرديد و گفت: واقعيت اين است كه هنوز وظيفه تربيت بدني نامشخص و منهم است. آيا وظيفه تربيت بدني تنها ساختمان سازي است؟ آيا وجود موسسات و تشكل‌هاي غير دولتي در كنار تربيت بدني براي امر توسعه ورزش نياز مي‌باشد؟ و اگر چنين است، پس وظيفه تربيت بدني در اين قبال چيست؟

گفتني است، در اين جلسه سيد حسين سعيدنامه مدير عامل موسسه توسعه ورزش به تشريح روند شكل‌گيري و اهداف اين تشكل پرداخت.

شرف الديني مدير كل تربيت بدني استان يزد نيز در ابتداي اين نشست با بيان اهداف برگزاري اين گردهمايي گفت: ‌هم‌اكنون 42 هيات ورزشي فعال در استان وجود دارد كه در اين ميان برخي از آنها همچون هيات‌هاي ورزشي جانبازان و معلولين و يا نابينايان و ناشنوايان چندين رشته را تحت پوشش دارند و هيات پزشكي نيز پشتيباني‌كننده تمامي اين هيات‌ها در زمينه درمان است.

وي كمبود اعتبارات ورزشي، كمبود اماكن ورزشي و نداشتن دفتر هيات‌ها را به عنوان عمده مشكل هيات‌هاي ورزشي استان عنوان كرد و در اين خصوص تصريح كرد: ‌در حالي كه برآورد اعتبارات ورزشي سال گذشته 700 ميليون تومان بود ولي كمتر از يك هفتم يعني كمتر از يكصد ميليون تومان به اين امر اختصاص يافت و اين در حاليست كه اين اعتبار مورد نظر جهت امورات جاري ورزش قهرماني و نه ورزش حرفه‌اي بوده است.

هدايت شرف الديني افزود: علي رغم اقدامات خوبي در خصوص احداث اماكن ورزشي در سال‌هاي گذشته صورت گرفته است، هنوز 15 هيات ورزشي استان فاقد مكان اختصاصي براي توسعه ورزشي قهرماني هستند.

اسكندر اصلاني رئيس شوراي شهر و رئيس هيات شنا يزد نيز از اجاره و فروش اماكن و فضاهاي ورزشي در گذشته به عنوان اشتباهي بزرگ ياد كرد و اظهار داشت: بسياري از اين اماكن موقوفه و عام المنفعه بوده‌اند و مي‌بايست بررسي گردد اين تاسيسات به چه كساني واگذار و چه ميزان منفعت به جيب آنها رفته است و يا اين كه چه اعتباري صرف بهسازي اين فضاها بايست از طرف اين افراد پرداخت گردد.

وي با اشاره به افتخارات گذشته شناي يزد گفت: ‌بيست سال پيش يزد تنها يك استخر داشت كه آن هم در اختيار هيات شناي استان بود، ولي امروز با رشد كمي استخرهاي استان تاكنون هيچ فضايي در اختيار هيات قرار نگرفته است و با چنگ و دندان جايگاه نه چندان موفق كنوني را حفظ كرده‌ايم.

اصلاني ايجاد دفاتر مشترك جهت هيات‌ها براي استفاده بهينه از امكانات، و شناسايي و تكميل طرح‌هاي نيمه تمام عمراني ورزشي استان را خواستار شد و خاطر نشان ساخت: متاسفانه در اختصاص اعتبارات ورزشي به استان يزد شاهد كم لطفي هستيم. در حالي كه منافع سرشار و نقش ورزش در جوامع، سرمايه‌گذاري در اين بخش را به منزله جهاد درآورده است.

وي همچنين از استاندار يزد خواست با بررسي مشكلات تيم فوتبال شهيد قندي اين تيم رها نكرده و آن را دريابد. استفاده از نيروهاي انساني متخصص در اداره كل تربيت بدني از ديگر مسائل مطرح شده توسط اصلاني بود.

سيد مرتضي ابوالبقاء رئيس هيات باستاني و كشتي محلي استان نيز به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص احياء ورزشهاي بومي كشورمان اشاره كرد و گفت:‌ورزش باستاني يزد با 32 زورخانه حدود يكهزار ورزشكار را تحت پوشش دارد.

وي احياء زورخانه‌ها و بهداشت آن‌ها، ‌رسيدگي و حمايت مالي مرشدهاي زورخانه‌ها، تامين وسايل ورزشي را از جمله مشكلات اين هيات بر شمرد و تامين اعتبار كافي را براي احياء نمودن اين ورزشي مذهبي خواستار گرديد.

فقيه خراساني رئيس هيات وزنه برداري استان نيز در اين جلسه گفت: وزنه برداري يزد فاقد دفتر هيات است و كمبود سالن ورزشي جهت تمرين نيز باعث شده است همسايگان تنها سالن وزنه برداري استان كه در داخل منطقه مسكوني قرار دارد معترض اين ورزش باشند.


احمد نارگوني قائم مقام موسسه توسعه ورزش استان يزد به جذب جوانان در استاديوم هاي فوتبال و جمعيت قابل تامل هواداران قندي در استان اشاره و خواستار توجه بيشتر مسئولين استان به رفع مشكلات تيم شهيد قندي شد.

سيد ضياء وكيل السادات رئيس هيات كاراته استان از حمايت ناكافي از قهرمانان ورزشي استان گله كرد و خواستار تداوم اين جلسات شد.

بنا به گفته وكيل السادات، كاراته يزد بيشترين تعداد ورزشكار سازمان يافته را در اختيار دارد و در سال گذشته 250 مدال قهرماني كشور را براي استان به ارمغان آمده است.

حميدرضا حكيميان رئيس هيات سواركاري استان ديگر سخنگوي اين جلسه از عدم وجود اعتقاد و ايمان كافي مديران استان به نقش ورزشي و تاثيرات فراوان آن در كاهش سرانه درمان، كاهش جرم و بيكاري و غيره سخن گفت و يادآور شد: به نظر مي رسد سريعترين راهكار براي رفع مشكلات كنوني كشور ورزش است، لذا خواستار توجه بيشترين مديران استان به اين امر هستيم.

وي همچنين خواستار ايجاد معاونت ورزشي در استانداري جهت رسيدگي بيشتر به امورات ورزشي استان شد.

حكيميان در ادامه خاطر نشان كرد: سواركاري ورزش نيست بلكه يك صنعت تلقي مي‌گردد و آمارها بيانگر كننده اين مطلب، نشان مي‌دهد مي‌بايست با ديدگاهي وسيع‌تر به اين ورزش نگريست.

وي در اين خصوص تصريح كرد: ‌به طور نمونه گردش مالي مسابقات سواركاري تركيه با گردش مالي نفت ايران برابري مي‌كند و يا در لندن مركزي جهت نگهداري اسب براي دومان معلوليت‌هاي ذهني ايجاد گرديده است، لذا نداشتن يك مجموعه ورزشي اختصاصي هيات سواركاري در استان يزد كه رتبه دوم تعداد اسب، باشگاه و مقام كشوري را در اختيار دارد، جاي ابهام است.

گفتني است، مقرر گرديد به پيشنهاد استاندار يزد اين نشست در هفته جاري جهت ارائه مشكلات ساير روساي هيات‌هاي ورزشي استان در يكي از باشگاه‌هاي يزد دنبال گرد 

منبع:ايسنا
يزدفردا

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا